Mutakhir
ini, masalah tekanan dalam kalangan pelajar semakin membimbangkan . Secara
literal, tekanan boleh didefinisikan sebagai keadaan hidup yang tidak stabil
dan tidak tenteram . Setiap orang yang menghadapi tekanan biasanya tidak dapat
mengawal perasaan marah dan berkeadaan serba tidak kena seperti cacing
kepanasan . Sehubungan dengan itu, pelajar perlu mengamalkan langkah-lagkah
megatasi tekanan .
Pada hemat saya, antara langkah yang
boleh diambil adalah dengan berkongsi masalah dengan rakan baik . Sesetengah
pelajar merasakan rakan sebaya lebih memahami daripada ahli keluarga . Sebagai
contoh, apabila individu itu menceritakan masalah dengan ahli keluarga, mereka
yang lebih dewasa biasanya tidak memberikan nasihat, malah memarahi individu
tersebut . Hal ini membuatkan individu mejadi lebih tertekan . Selain itu, individu
akan berasa lebih selesa dengan rakan oleh sebab rakan yang lebih bersifat suka
mendegar daripada bercakap . Oleh itu, segala tekanan dan perasaan tidak puas
hati tidak membebankan lagi .
Di samping itu, pelajar juga boleh
berjumpa dengan guru kaunseling . Seperti yang semua sudah sedia maklum, guru
kaunseling ialah guru yang berpengalaman dalam megendalikan pelbagai masalah
pelajar . Dengan menggunakan teknik dan kemahiran yag telah dikuasai, guru
kaunseling akan mencadangkan beberapa langkah yang perlu diambil untuk
mengatasi masalah tekanan yang dihadapi . Biasanya kauselor akan memberikan
ujian Minda Sihat untuk menilai tahap tekanan yang dialami oleh pelajar .
Selain itu, pelajar juga berasa lebih selesa degan pendekatan yang dijalankan
oleh kaunselor yang lebih ramah dan mesra . Sikap kaunselor yag tenang dan
tidak memaksa memberi peluang kepada pelajar untuk menarik nafas lega .
Tegasnya, berjumpa dengan kaunselor dapat mengatasi masalah tekanan dalam
kalangan pelajar .
Pada realitinya, memang tidak dapat
dinafikan bahawa selain nodus-operandi di atas, menghadiri ceramah motivasi
juga dapat mengatasi tekanan. Pelajar dapat memulihkan semangat yang telah
jatuh. Selain itu, pelajar juga medapat harapan dan motivasi baru . Hasil dan
dapatan ceramah seperti cara menangani tekanan dan tips mengurangkan tekanan
dapat diaplikasikan dalam kehidupan seharian . Ini juga dapat memupuk sikap
positif dalam diri pelajar. Sebagai contoh, dengan semangat dan motivasi baru
itu, pelajar akan lebih bersemangat untuk belajar seterusnya secara automatik meningkatkan daya
saing dan jati diri pelajar . Selain itu, dengan menyertai kegiatan
kokurikulum, pelajar dapat mengatasi masalah tekanan . Dengan jadual yang
padat, pelajar dapat melupakan seketika masalah . Mesej yang tersirat daripada
kegiatan kokurikulum iaitu tidak berputus asa secara tidak langsung memberi
motivasi dan kesedaran kepada pelajar utuk tidak berputus asa mengatasi tekanan
yang dihadapi .
Oleh itu, pelajar seyogianya
mengambil lagkah-langkah mengatasi tekanan dengan cara yang betul agar pelajar
tidak beralih kepada perkara-perkara yang negatif . Gaya hidup minda sihat
seharusnya dipupuk oleh pelajar agar dapat menghasilkan mentaliti yang
berkualiti dalam mecapai Wawasan 2020 kerana pemuda harapan bangsa, pemudi
tiang negara .
No comments:
Post a Comment